Johnny:)

Johnny:)

czwartek, 20 maja 2010

WARHAMMER


Warhammer Fantasy
(ang. młot bojowy) - świat fantasy stworzony przez brytyjską firmę Games Workshop.

Świat Warhammera w wielu aspektach przypomina naszą Ziemię z okresu późnego średniowiecza. Na mapie świata, pomimo nieco innego kształtu lądów, bez trudu rozpoznać można Europę (zwaną tutaj Starym Światem), Amerykę Południową zwaną Lustrią oraz inne kontynenty. Państwa Starego Świata i ich kultura także były wzorowane na krajach z prawdziwego świata: potężne Imperium to Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego, Bretonnia to średniowieczna Francja, stepy Kislevu zajmują tereny odpowiadające geograficznie położeniu Polski i Rosji, Jałowa Kraina wraz z największym portem Starego Świata Marienburgiem odpowiada Niderlandom, Estalia stanowi w ogólnych zarysach odpowiednik Hiszpanii, natomiast państwa-miasta Tilei wzorowane są na renesansowych Włoszech. Na obrzeżach Starego Świata istnieje jeszcze Norsca (Skandynawia), Albion (Wielka Brytania) oraz Arabia (odpowiadająca ogólnie cywilizacji islamskiej).


W ten wzorowany na historycznym świat wkomponowane są elementy inspirowane światami fantasy; przykładowo, na południowo-wschodnim krańcu Bretonii znajduje się zamieszkiwany przez Leśne Elfy las Athel-Loren, który w ogólnych zarysach nawiązuje do znanego z tolkienowskiego Śródziemia lasu Lothlórien. Jedną z krain Imperium jest natomiast nawiązująca do tolkienowskiego Shire Kraina Zgromadzenia, zamieszkiwana przez niziołków. Na obrzeżach Imperium znajduje się także dziki obszar zwany jako Sylvania, siedlisko wampirów, zainspirowana legendą zapoczątkowaną przez książkę Abrahama Stokera pt. "Dracula".

W przeciwieństwie jednak do historycznej Europy, istnieje tu magia, a obok ludzi żyją typowe dla fantasy istoty rodem z baśni i legend, takie jak jaszczuroludzie, elfy, krasnoludy, niziołki, orki, nieumarli czy szczuropodobni Skaveni.

Warhammer nie jest bajkowym światem fantasy - cały czas wisi nad nim widmo zagłady (można więc mówić o settingu dark fantasy). Północne i południowe bieguny to tak zwane Pustkowia Chaosu, gdzie z bram do innego wymiaru wylewają się zastępy demonów - żołnierzy Bogów Chaosu. Chaos jest motywem charakterystycznym dla Warhammera i w większości gier, których akcja dzieje się w tym uniwersum, gracze muszą w jakiś sposób przeciwstawić się temu pradawnemu złu, które nadaje mu mrocznego charakteru.


Obok opisanego wyżej Warhammer Fantasy firma Games Workshop stworzyła także Warhammer 40.000 - utrzymany w konwencji mrocznego, gotyckiego science fiction, świat będący w wielu aspektach odbiciem Warhammera Fantasy.


Warhammer Fantasy Roleplay był jednym z pierwszych wydanych w Polsce systemów RPG (ukazał się nakładem wydawnictwa MAG) i jako taki jest cały czas bardzo popularny. W roku 2005 wydana została druga edycja systemu, tworzona przez firmę Green Ronin Publishing. W Polsce jest wydawana przez wydawnictwo Copernicus Corporation.

Oprócz gier, w świecie Warhammera ma też miejsce akcja wielu powieści i opowiadań, pisanych m.in. przez Williama Kinga, Kima Newmana (jako Jack Yeovil) i Dana Abnetta. Najsłynniejszymi opowiadaniami są dzieje krasnoludzkiego zabójcy, Gotreka Gurnissona i jego towarzysza, Felixa Jaegera.

Rasy i narodowości

* Ludzie
o Imperium (Empire)
o Bretonnia (Bretonnia)
o Kislev (Kislev)
o Estalia (Estalia)
o Tilea (Tilea)

* Elfy
o Elfy Wysokiego Rodu (High Elves)
o Mroczne Elfy (Dark Elves)
o Leśne Elfy (Wood Elves)
o Morskie Elfy (Sea Elves)

* Krasnoludy
o Krasnoludy (Dwarves)
o Krasnoludy Chaosu (Chaos Dwarves)

* Chaos
o Wojownicy Chaosu (Warriors of Chaos)
o Hordy Chaosu (Hordes of Chaos)
o Bestie Chaosu (Beasts of Chaos)

* Nieumarli
o Królowie Grobowców (Tomb Kings)
o Hrabiowie Wampirów (Vampire Counts)

* Ogry
o Królestwa Ogrów (Ogres Kingdoms)

* Zielonoskórzy
o Orkowie i Gobliny (Orks & Goblins)

* Zwierzoludzie
o Skaveni (Skavens)
o Jaszczuroludzie (Lizardmen)
o Zwierzoludzie (Patrz Bestie Chaosu)

* Niziołki
o Niziołki



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz